Wednesday, June 26, 2013

TIP MEMANDU SEMASA JEREBU !

Jerebu bukan setakat mampu mengugat kesihatan dan bahkan ia mampu menjadi faktor pemangkin kepada kemalangan sekiranya kita tidak tangani secara berhikmah. Jerebu ialah satu fenomena yang disebabkan oleh kewujudan banyak partikel-partikel kecil yang tidak boleh dilihat oleh mata kasar dan terapung-apung di udara. Partikel-partikel ini mungkin berasal secara semula jadi ataupun kesan sampingan daripada aktiviti manusia. Apabila partikel-partikel ini wujud dalam kuantiti yang banyak dan berkelompok ianya boleh menyekat pancaran cahaya matahari ke bumi. Oleh yang demikian keadaan ini mengurangkan jarak pandangan mata kasar. Sewajarnya kita perlu mengurangkan aktiviti luaran dan tinggal di dalam rumah berikutan dengan keadaan berjerebu namun jika terpaksa memandu,disini saya sertakan tip untuk pemandu ketika jerebu: 1. Pasangkan lampu Pasangkan lampu kecil apabila jarak penglihatan turun daripada paras biasa. Pasangkan lampu utama apabila jarak penglihatan turun secara mendadak. Jangan gunakan lampu tinggi kerana jerebu membalikkan cahaya dan akan memburukkan keadaan. 2. Kurangkan kelajuan Perlahankan kenderaan supaya sempat berhenti apabila berlaku kecemasan. 3. Jaga jarak antara kenderaan Pemandu harus mengekalkan jarak yang selamat antara kenderaan di hadapan supaya mempunyai ruang yang mencukupi untuk berhenti sekiranya ada situasi merbahaya di hadapan. 4. Jangan berhenti di tepi jalan Berhenti di tempat yang disediakan seperti di perhentian atau kawasan rehat dan rawat. Pasangkan lampu kecil untuk keselamatan. 5. Berhati-hati apabila mengambil simpang atau memotong kenderaan Pasang lampu isyarat dan pastikan ianya selamat sebelum masuk ke simpang atau memotong kenderaan. 6. Kenderaan rosak Berhenti di tempat yang tidak menghalang lalulintas. Hubungi pihak lebuh raya atau polis supaya ianya dapat ditarik ke kawasan yang selamat dengan segera. 7. Warga emas Warga emas dinasihatkan tidak memandu dalam keadaan jerebu. 8. Pengumuman trafik di radio dan paparan iklan elektronik Pemandu dinasihatkan agar mendengar pengumuman trafik di radio dan juga mesej di paparan iklan elektronik untuk mendapatkan maklumat terkini berhubung keadaan trafik di kawasan yang dilalui. 9. Peringatan khas untuk pengguna motosikal Selain daripada panduan di atas, pengguna motosikal dinasihatkan supaya memakai pakaian yang bewarna cerah dan topi keledar yang mempunyai pelekat bersinar bagi meningkatkan kebolehlihatan serta memakai penutup muka. 10. Peringatan kepada pengguna motokar Jangan pasang lampu kecemasan (hazard light) semasa memandu kerana ianya mengelirukan pemandu lain. Lampu kecemasan hanya digunakan apabila kenderaan BERHENTI di tepi jalan semasa berlaku kecemasan. Terus amalkan pemanduan berhemah ketika jerebu dan saya doakan agar perjalanan anda selamat sampai ke destinasi yang dituju.

Tuesday, June 25, 2013

JEREBU DI BUKIT SENTOSA, APA PERLU KITA BUAT?

"SEKEPING penutup muka yang dibuat daripada kertas mahu dijual dengan harga 50 sen sekeping? "Sangat mahal dan sungguh tidak munasabah betul," itulah kata-kata seorang bapa bila anaknya yang berada di sekolah rendah memberitahu beliau tentang penutup muka yang dijual 50 sen sekeping di sebuah kedai. Menurut bapa itu lagi, biasanya penutup muka jenis kertas itu dijual antara RM7.00 dan RM9.00 untuk satu kotak yang mengandungi 100 keping penutup muka, bergantung kepada kualiti. Menurut satu tinjauan di pekan Rawang dekat sini, farmasi-farmasi runcit melaporkan peningkatan jualan penutup muka surgikal dalam kalangan orang ramai. Bagaimanapun mungkin ada pihak yang mahu mengaut keuntungan daripada masalah jerebu yang melanda sekarang ini. "Kami hampir kehabisan stok. Beberapa hari kebelakangan ini, ramai pelanggan yang bertanyakan pasal penutup muka. "Sebelum masalah jerebu bermula, sukar bagi kami nak jual mahupun sekotak penutup muka tetapi kini kami dapat jual enam hingga lapan kotak sehari," jelas tuan punya sebuah farmasi di Bandar Country Homes, Rawang yang ingin dikenali sebagai Lee. PENUTUP MUKA Menurut pakar-pakar penjagaan alam sekitar, perkara terbaik perlu dilakukan ketika jerebu melanda adalah dengan berada dalam rumah. "Tetapi bagi mereka yang perlu berada di luar rumah seperti kanak-kanak sekolah, pekerja ofis dan buruh pembangunan serta mereka yang memandu dan menggunakan motorsikal, memakai penutup muka adalah perkara yang digalakkan. "Sekurang-kurangnya penutup muka menghalang debu dan habuk asap daripada memasuki sistem pernafasan mereka yang memakainya," kata Lee. Kementerian Kesihatan baru-baru ini menasihati warga Malaysia terutama warga tua, anak kecil dan mereka yang mempunyai penyakit atau masalah pernafasan seperti lelah (asma) agar mengelak daripada terlalu lama berada di luar rumah. Peniaga alat penghawa dingin juga melaporkan peningkatan dalam jualan alat yang mempunyai pembersih udara kebelakangan ini. "Pelanggan mahukan penghawa dingin yang mempunyai komponen pembersih udara atau 'ioniser' kerana ia membantu membersihkan udara yang tidak sihat," jelas seorang daripada pembekal itu. Sementara itu, pengamal perubatan Dr Shuhaimi Jamil menjelaskan bahawa lebih ramai pesakit yang mahu rawatan bagi batuk, masalah pernafasan dan sakit mata dijangka mengunjungi keliniknya dalam minggu-minggu yang akan datang. "Daripada pengalaman saya yang lepas bila jerebu melanda, lebih ramai pesakit yang mahukan ubat bagi melegakan batuk, sakit mata dan masalah pernafasan," jelas beliau. APA ITU JEREBU? Menurut pensyarah, yang juga warga penjagaan alam sekitar, Amin Iskandar, jerebu muncul disebabkan zarah halus di udara. "Dalam konsentrasi tinggi, zarah-zarah ini akan bertaburan serta menyerap cahaya matahari menyebabkan jarak penglihatan menjadi kurang hingga berlakunya seolah-olah alam sekeliling menjadi redup. "Jerebu bukannya hanya berlaku di kawasan bandar, malah boleh wujud di kawasan pedalaman," katanya. Zarah-zarah itu datang dari pelbagai sumber termasuk yang wujud secara semulajadi dan yang 'antropogenik' (muncul kerana proses tindakbalas). "Kebanyakan daripada zarah-zarah ini terbit hasil daripada kegiatan yang dilakukan manusia seperti pembakaran terbuka bagi tujuan penanaman, pembukaan tanah hutan, penggunaan kenderaan serta pembakaran bahanapi dalam industri," kata Amin. PEMBENTUKAN JEREBU "Pada satu-satu masa dalam setahun terutama semasa musim Monsun Baratdaya, pergerakan udara secara menegak akan berkurangan. "Pengurangan berat udara ini tidak merangsang pembentukan awan secara aktif lalu menyebabkan cuaca menjadi kering. "Terdapat juga beberapa faktor yang memanjangkan musim panas dan terdapatnya banyak pencemar udara merupakan suasana sesuai bagi pembentukan jerebu," jelas beliau. Menurut beliau lagi, zarah-zarah yang muncul di atmosfera akan terperangkap dalam udara yang tidak bergerak menyebabkan kumpulan partikel ini menjadi mendap dan membentuk jerebu. BAGAIMANA HILANGKAN JEREBU? Zarah-zarah dalam udara boleh dihilangkan melalui beberapa proses. Tarikan graviti akan membuat zarah-zarah yang lebih berat jatuh ke bumi manakala zarah yang lebih ringan boleh dihilangkan melalui 'rainout' atau kondensasi wap air lalu membentuk titisan air sehingga membentuk awan. Zarah-zarah ini juga boleh dihilangkan melalui proses penyatuan dengan titisan hujan semasa berlakunya hujan dan dinamakan 'washout'. Satu cara lagi adalah melaui mekanisme 'turbulence' di mana zarah jerebu ditiup kuat ke lapisan lebih tinggi dalam atmosfera. "Kejadian hujan lebat serta ribut petir adalah lebih berkesan manakala hujan yang sekejap dan tidak lebat adalah kurang cekap dalam menghilangkan jerebu," terang beliau lagi. - Bernama

Thursday, June 20, 2013

KENAPA SUKAR HIDUPKAN ENJIN?

Panduan mengenalpasti kenapa enjin tidak dapat dihidupkan Untuk panduan ramai pengguna bagi semoga dapat menjawab banyak persoalan asas-asas awal kerosakan dari bateri dan komponen kecil seperti alternator dan starter . Asas-asas utama kereta yang tidak dapat dihidupkan tak kira pada waktu pagi ataupun yang tiba-tiba mati adalah kerana beberapa sebab asas yang boleh diketahui sendiri oleh pengguna kereta.Terdapat beberapa kaedah untuk mengenalpasti masalah enjin anda jika ianya tidak boleh dihidupkan samada ketika enjin panas mahupun ketika ia sejuk. Bateri Secara kasarnya bateri memainkan peranan utama apabila kereta tidak dapat dihidupkan.Akantetapi bilamana bateri yang lemah kebanyakan sistem elektronik pada kereta tidak akan berfungsi samasekali.Dibawah ini digariskan beberapa panduan untuk mengenalpasti secara kasar apakah tanda-tanda kerosakan bateri jika kereta tidak dapat dihidupkan. 1.Alarm akan berbunyi bila enjin cuba dihidupkan 2.Semua lampu yang berkaitan dengan alarm akan bernyala 3.Lampu panel meter akan bernyala dan malap bila kunci enjin dipusingkan mengikut arah jam.pada tanda 'START' 4.Starter kereta akan berbunyi hentakan seperti 'tak....tak' berterusan jika enjin cuba dihidupkan. 5.Power window yang ditekan akan menyebabkan alarm berbunyi. 6.Lampu alarm akan terus bernyala bila banyak kali enjin cuba dihidupkan. Apabila bateri lemah alarm dan lampu hadapan serta signal akan menyala berterusan jika enjin cuba dihidupkan dan sistem elektronik dan elektrikal akan berada dalam keadaan 'malfunction' sementara.Bagaimana cara mengatasi alarm yang berbunyi dan terus menyala serta sistem elektronik yang gagal berfungsi? 1.Pusingkan kunci kereta pada tanda 'ON' 2.Gunakan spanar bersaiz 12 atau playar dan buka skru positif pada bateri 3.Angkat kabel penyambung bateri 4.Pegang kabel dan letakan semula kepada kepala bateri secara sekejap-sekejap 5.Dengarkan bunyi alarm 2 kali dan lampu hadapan berkelip 2 kali menandakan sistem telah direset 6.Bunyi alarm akan terus berhenti begitu juga dengan lampu yang bernyala menandakan sistem elektronik telah dihentikan/direset ke asal. 7.Cabut bateri dan gantikan dengan yang bateri yang berkuasa Apa yang digariskan di atas hanyalah untuk mengenalpasti dan cara mengatasi bunyi alarm dan sistem elektronik yang gagal berfungsi ketika enjin cuba dihidupkan.Bagaimana pula mengenalpasti kerosakan yang lain dari bateri jika enjin masih lagi tidak dapat dihidupkan? Dibawah ini digariskan beberapa panduan mengenalpasti masalah awal kerosakan kereta anda jika ia tidak dapat dihidupkan ketika sedang digunakan dan mati secara tiba-tiba.. 1.Jika enjin dapat dibunyikan beberapa kali tetapi ia tidak terus hidup malah mengeluarkan sedikit asap dan ekzos meletup sedikit menandakan sistem karburator dan fuel pump yang tidak berfungsi. 2.Jika enjin dapat dibunyikan beberapa kali tetapi enjin/kereta tiada gegaran menandakan taluisawat/timing belt yang putus 3.Jika meter pengesan kepanasan berada pada tahap merah dan terus berhenti dan enjin tidak berjaya dihidupkan menandakan kepanasan enjin telah membakar gasket silinder dan mnyak hitam trelah naik ke ruang pembakaran dan membasahkan plug. 4.Jika enjin terus mati dan semua lampu pada panel meter hilang secara tiba-tiba menandakan kerosakan pada relay utama enjin dan sistem elektrikal yang bersambung pada ECU (Engine Control Unit) Harus diketahui bahawa enjin yang dapat dihidupkan adalah ketika :- 1.Bunyi berdetik ketika kunci diletakan pada 'ON' 2.Lampu panel meter bernyala keseluruhan termasuk lampu kecil 'check engine' . Ketika kunci 'ON' Starter Kerosakan pada starter boleh dikesan awal.Apabila enjin tidak dapat dihidupkan dan starter berbunyi hentakan seperti 'tak...tak setiap kali kunci dipusingkan menandakan kerosakan pada solenoid dan sambungan wayar negatif mungkin berlaku . Menolak kereta juga adalah salah satu cara untuk enjin kereta dihidupkan jika kerosakan pada starter berlaku. Wayar negatif starter acapkali menyebabkan enjin tidak dapat dihidupkan dan biasanya langkah menambahkan 6 wayar berelay adalah jalan penyelesaian terbaik mengatasinya.Perhatikan rajah dibawah ground yang menggantikan negatif yang tidak berfungsi pada starter. Alternator Seperti yang telah dinyatakan diatas jika nyalaan lampu alarm berterusan menandakan kerosakan pada bateri tetapi apabila alternator bermasalah semua lampu pada panel meter berkeadaan hidup malap dan sekejap2. Ini hanya boleh dikenalpasti dengan tepat setelah kereta dihidupkan dan kabel penyambung negatif bateri ditanggalkan ketika enjin hidup.Jika enjin tidak padam bermakna alternator masih boleh digunakan. Untuk kereta yang banyak melakukan tambahan aksesori seperti power amp radio,sistem bunyi,sportlight,lampu awas brek,lampu bawah ekzos dsbnya, kereta sedemikian harus menggunakan bateri berkuasa besar serta alternator berkuasa ampere yang tinggi bagi menstabilkan kuasa yang digunakan untuk mengecas semula. Harus diingat juga jika enjin akan berbunyi kasar sedikit dengan penambahan aksesori yang banyak seperti video dibawah.

Thursday, June 13, 2013

TEKNOLOGI MINYAK ENJIN/HITAM TERKINI!

Teknologi terkini minyak hitam Dahulu minyak hitam tidak dilengkapi dengan engine treatment berbanding sekarang.Dahulu hanya minyak hitam sintetik sahaja yang mempunyai treatment tetapi tidak sekarang,kebanyakan minyak hitam untuk kereta 4 lejang atau 4 cylinder dilengkapi dengan engine treatment. Jenama BARDAHL ber treatment Jenama Bardahl contohnya telah menggunakan engine treatment dalam minyak hitam mereka .Engine treatment sebenarnya membantu enjin menjadikannya lebih senyap,menahan geseran dan kurang panas. Tetapi jika anda mempunyai kereta yang melebihi 2 tahun adalah tidak digalakan menggunakan minyak enjin bertreatment seperti demikian kerana ia akan membuatkan komponen cepat haus dan lebih bergetar kerana tahap penurunan kekuatan komponen,sebaiknya anda gunakan minyak hitam biasa tanpa treatment.
Minyak hitam 3 silinder
Minyak hitam untuk 3 silinder dan berkapasiti 3 liter adalah biasa dilabelkan dengan SAE 10W 30.Minyak hitam jenis ini adalh biasa digunakan pada kereta cc kecil seperti Kancil,Mira,Atos,Viva dll.Enjin yang mempunyai cc (cubic centimetre) rendah biasanya dibawah 1000 cc ini amat kurang mengalami masalah yang disebabkan penggunaan minyak hitam dan biasanya minyak hitam 3 liter adalah yang paling sesuai digunakan.Pastikan kereta berkuasa demikian diisi denagn minyak hitam 3 liter sahaja dan bukan 4 liter. Minyak hitam 3 liter Perodua Peringatan:Menukar minyak hitam mengikut kilometer digunakan adalah paling berkesan mengawal enjin dari mengalami kerosakan dan kebocoran .Tukar minyak hitam setiap 5000km atau 10000 km untuk minyak sintetik. Saksikan seterusnya video yang saya hasilkan bagaimana menuangkan dan menggunakan kaedah betul menukar minyak hitam. http://kerosakankereta.blogspot.com/

PETUA CERMIN BERKABUS !

Petua Menghilangkan Kabus Pada Cermin Kereta BAYANGKAN ANDA MEMANDU DALAM HUJAN LEBAT, TIBA-TIBA ALAT PENGHAWA DINGIN(AIR-COND) KERETA ANDA ROSAK..PASTILAH MENYUKARKAN PERJALANAN ANDA KERANA CERMIN KERETA AKAN BERWAP DAN KELABU..SELAIN BOLEH MEMBAHAYAKAN, INI JUGA BOLEH MENJEJASKAN MOOD ANDA YANG MAHU MEMANDU JAUH..APAKAH YANG BOLEH DILAKUKAN UNTUK MENGATASI MASALAH INI? DAPATKAN MINYAK RAMBUT YANG CECAIR PUTIH, BUKAN JENIS JELLY..TAK KISAHLAH APA JENAMA SEKALI PUN SAMADA CODE-10,HAIR CREAM, FOLLOW ME..LAKUKAN LANGKAH SEPERTI DIBAWAH TAK ADA MINYAK RAMBUT, ANDA BOLEH GUNAKAN SYAMPU..TAK KISAHLAH APA JENAMA..SURAH KE, SURAU KE, HEAD & SHOULDER KE..TAPI JANGAN CAMPUR DENGAN AIR.. -SAPUKAN MINYAK RAMBUT ATAU SYAMPU PADA CERMIN DAN GOSOK DENGAN RATA..TAK PERLU BANYAK, SELAPIS SUDAH MEMADAI. - GUNAKAN KERTAS SURAT KABAR, TISU ATAU KAIN ..LAP DENGAN PERLAHAN UNTUK MENGHILANGKAN KESAN BAYANG-BAYANG MINYAK RAMBUT SAHAJA. (PALING MULIA DAN BERKESAN GUNAKAN TISU) INSYA ALLAH KABUS ATAU WAP CERMIN PADA KERETA ANDA AKAN HILANG BUAT SEMENTARA WAKTU. SELAMAT MENCUBA

Tuesday, June 11, 2013

CARevo ADALAH KERETA LUMBA UKM

Kereta lumba UKM CARevo dibina untuk Perlumbaan Perodua Eco Challenge 2011 memiliki ciri-ciri aerodinamik terbaik, kekuatan lenturan casis dan kilasan maksimum. Lantas tidaklah mengejutkan apabila ia terpilih sebagai naib johan pertama dalam kategori reka bentuk pertandingan berkenaan yang telah diadakan di Sirkut Motorsport Antarabangsa Melaka. Digerakkan oleh enjin suntikan minyak 660cc dengan transmissi 5-kelajuan manual, panjang kenderaan 3450 mm, lebar 1500 mm dan ketinggian 1106 mm, CARevo dibina oleh Pusat Penyelidikan Automitif (CAR) Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina khusus untuk pertandingan itu. Reka bentuk konsep kereta itu dibuat menggunakan CATIA v5 dan ia mempunyai pusat graviti rendah untuk mendapatkan kestabilan lebih baik dan badan ringan diperbuat daripada bahan komposit. Ketua CAR, Prof Madya Dr Rozli Zulkifli, memberitahu sejak tahun-tahun 1980an kilang perusahaan kereta semakin banyak bergantung pada cara-cara perkiraan untuk mereka bentuk kereta dalam usaha mengurangkan ujian mahal biasa bagi penyelidikan aerodinamik. Rekebentuk CARevo dianalisis menggunakan perisian dengan ciri-ciri mengurangkan penggunaan minyak (CFD) iaitu STAR-CCM++ dan analisis kekuatan menggunakan perisian SimDesigner V5R14. Ujian simulasi terhadap reka bentuk menunjukkan terdapat keamatan tekanan tinggi di bahagian bampar depan, perisai angin dan panel sisi kerana lengkungan tajam. Tekanan ke atas bahagian lain pula adalah sederhana. “Pacuan halaju di bahagian depan badan kereta adalah tinggi, tetapi rendah di bahagian belakang. Dari segi alur aliran pacuan halaju pada badan CARevo, ujian menunjukkan ia mengalir begitu licin kecuali ada bebera pengegaran pada sisi kanan dan kiri dan di belakang. “Bolehlah kita katakan reka bentuk badan kereta mempunyai aerodinamik yang baik kerana heretan pekali kereta amat rendah sekali iaitu 0.31,” kata Dr Rozli. Reka bentuk casis juga memerlukan kekuatan baik berdasakan kekangan kejuruteraan ia itu asas tayar dikehendaki, antara muka enjin dan matra pemandu. Keluli lembut yang memberi kekuatan 250 Mpa (Megapaskal), kekuatan tegangan muktamad sebanyak 400 Mpa dan kepadatan sebanyak 7.8 g/sm. Paksi kilas anter letak di sepanjang casis dan tempat tekanan kilasan bermula adalah dari depan casis kebahagian belakang casis. “Berdasarkan hasil ujian itu kita boleh putuskan bahawa keselamatan casis itu adalah tinggi memandangkan ketegangan maksim um dan kekuatan kilasan masih di bawah batas kekuatan dihasilkan,” kata Dr Rozli. Gran sebanyak RM25,000 diberikan oleh Perodua telah digunakan untuk membina badan CARevo, casis dan pemasangan komponen lain seperti sistem stereng dan brek. Selain kakitangan dan felo dari Jabatan Mekanik dan Bahan, kakitangan lain yang terlibat adalah daripada Jabatan Elektrikal, Elektronik dan Kejuruteraan Proses, Kimia dan Kejuruteraan Proses dan Dr Che Aniza Che Wel dari Fakulti Ekonomi dan Pengurusan. “Pusat Penyelidikan Automotif adalah penyelaras untuk tiga pertandingan yang melibatkan kami dalam usaha menghasilkan teknologi terkini. “Matlamat utama teknologi terbaharu ini sudah tentunya mencapai pengurangan penggunaan minyak. Hakiktanya semua syarikat pengeluar kereta mahu mendapatkan teknologi itu dalam usaha mengeluarkan kenderaan lebih efisien dan berdaya saing. Ketua kumpulan-penasihat CARevo, Ir Dr Zambri Harun memberitahu pelajar-pelajar begitu berminat untuk menyertai program berkenaan kerana ia amat sesuai dengan pengajian mereka. Kebanyakan daripada pelajar itu adalah dari tahun dua, tiga dan tahun akhir dengan kumpulan yang terlibat tahun lalu kini belajar di Universiti Duisburg-Essen di Jerman di bawah rancangan ijazah berganda UKM-UDE.

Monday, June 10, 2013

BILA BATERI KERETA KONG

Sel kering, tidak memerlukan penjagaan kerana tidak ada tempat untuk mengisi air bateri. Sel kering, tidak memerlukan penjagaan kerana tidak ada tempat untuk mengisi air bateri. Kalau indicator tuh warna hijau maksudnya bateri masih lg bgus…jika warna hitam di tengah2…dan putih di bhg tepi indicator tuh maksud dia charging…so kne charge la…. merah or putih sahaja…bateri kong sudah..tu kena ganti baru. Bateri kereta – 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan…kalau kita selalu topup airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun…kalau selalu lupa topup dan selalu kering…6 bulan pun bateri boleh kong! Free maintenance battery lain pulak ceritanya…tak payah top up air , harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu…so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai…BOSCH, CENTURY…tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok! saya ada kawan makenik keje kat warehouse distribute battery ke kedai kedai spareparts…dia yang bagi tahu ilmu kat saya camner nak kenal bateri baik dengan yang tak baik! Bateri yg baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik ( compare bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu korang kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak silap elok pakai NS40 atau NS40L..begitu la citernya!

Sunday, June 9, 2013

MILIK SIAPAKAH KERETA INI ?

Dapat rakaman gambar sebuah kereta Lexus model LS 250 warna kelabu nombor pendaftaran RA 515 tapi dirapatkan, sekali imbas boleh memberi makna RASIS, perkataan yang cukup dibenci oleh rakyat kini. Dari segi saiz dan susun abjad dan huruf plat pun sudah melanggari Akta Pengangkutan Jalan Raya. Pemilik kereta ini seolah-olah ingin memberitahu dunia yang beliau bersifat rasis.. mungkin saya khilaf, tetapi berasa hairan mengapa perlu tuan punya kereta ini merapatkan semua abjad dan huruf nombor pendaftaran kereta berkenaan.

Wednesday, June 5, 2013

BERKAITAN KERETA, SEMUA ORANG PERLU HATI-HATI !

Hanya hiasan KUANTAN – Gara-gara cuai meninggalkan kereta dalam keadaan enjin tidak dimatikan, seorang lelaki, Abdul Rasol Mohd Tahir, 50 hampir mempertaruhkan nyawa isterinya yang lumpuh, Hamiah Abd Majid, 50-an dan seorang anaknya, Norafidah, 15 apabila kenderaan yang di parkir di hadapan sebuah pasar raya dilarikan penjenayah, di sini, semalam. Dalam kejadian kira-kira jam 3.10 petang itu, mangsa meninggalkan isteri dan anaknya di dalam kereta serta masuk ke dalam pasar raya untuk menyelesaikan satu urusan. Bagaimanapun, kereta Honda Civic yang ditinggalkan dalam keadaan tidak berkunci dan enjin tidak dimatikan itu dilarikan oleh seorang lelaki bersama isteri serta anak yang ditinggalkan di bahagian penumpang di belakang. Abdul Rasol berkata, sebaik sahaja keluar dari pasar raya, dia mendapati kenderaan berwarna putih miliknya sudah lesap. “Saya cuba menghubungi telefon bimbit anak perempuan saya tetapi tidak berjawab membuatkan saya risau. “Bimbang sesuatu tidak dingini berlaku, saya terus menghubungi pihak polis untuk mendapatkan bantuan,” katanya semasa membuat laporan polis di IPD Kuantan, di sini, semalam. Katanya, dia bernasib baik kerana penjenayah hanya melarikan kereta dan meninggalkan isteri serta anaknya di tepi jalan di Bukit Sekilau. “Lebih kurang jam 3.30 petang saya menerima satu panggilan daripada seorang perempuan Cina yang memaklumkan isteri dan anak saya berada di Bukit Sekilau. “Sebelum meninggalkan isteri dan anak saya di tepi jalan, penjenayah sempat menghulurkan wang sebanyak RM 50 kepada mereka berdua untuk digunakan sebagai tambang teksi. “Perempuan Cina itu menghantar isteri dan anak saya sebelum kami terus ke balai polis untuk membuat laporan. “Semua barangan di dalam kereta termasuk kunci rumah dan telefon milik anak turut dilarikan,” katanya. Sementara itu, Timbalan ketua Polis Daerah Kuantan, Superintendan Abdul Aziz Ahmad ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kes terbabit. Menurutnya, pihak polis masih menjalankan siasatan berhubung kes tersebut dan mengesan suspek serta kereta terbabit. - See more at: http://beritahariann.blogspot.com/2013/06/akibat-tidak-kunci-kereta-anak-dan.html#sthash.HUJLwCs8.dpuf

BMW MOTO BARU !

BMW Motorrad has led the travel enduro class for over 30 years with the ‘BMW GS’ concept, and the latest addition to the range – the new BMW R 1200 GS – is now on sale here in two variants. Prices start at RM125,000 for the base Touring (on the road without insurance), while the Dynamic model with BMW LED headlight costs RM3,800 more. While it may look familiar, this is an all-new model with plenty of changes underneath. The signature GS ‘beak’ is now much larger, while the headlamp assembly, windshield and side fairings are all thoroughly updated. Also, it doesn’t take a Motorrad anorak to notice that the exhaust now sits on the right side of the bike. This is the first motorcycle in the world to offer full-LED headlight. Standard with the Dynamic Package, two LED units are housed within the typical GS dual headlight assembly, each for low and high beam. LED daytime running light is fitted to both variants, a first for a BMW GS. More significant is the wholly redesigned engine and suspension system. The BMW R 1200 GS now has a compact air/water cooling system and the 1.2 litre engine makes 125 hp at 7,700 rpm and 125 Nm of torque at 6,500 rpm, up from its predecessor’s 110 hp and 120 Nm. New ride-by-wire E-gas system improves controllability and response, and electronic cruise control is now standard. BMW 05 Other mechanical changes include a completely new gearbox that is now integrated in the engine housing to improve weight balance and save space and weight. A new multiple wet clutch system with an anti hopping mechanism also replaces the old single-disc dry clutch unit. Semi-active Dynamic ESA suspension makes an appearance in the R 1200 GS for the first time. It provides better sense of security and comfort on uneven and off road terrains by automatically adjusting the damping to suit riding conditions and manoeuvres, while also responding to the standard ABS feature should the need arise. There are now five different riding modes offered – Rain, Road, Dynamic, Enduro and Enduro Pro – each with its own E-gas, ABS and Automatic Stability Control (ASC) settings. Both front and rear tyres are now wider than before for improved traction, cornering and riding dynamics. Four colours (Alpine White, Racing Red, Blue Fire and Thunder Grey Metallic) are available for the new BMW R 1200 GS at all authorised BMW Motorrad dealerships nationwide.